همه چیز درباره دستگیره مخفی کابینت

آشپزخانه، قلب یک خانه است و کابینت‌های آشپزخانه از مهم‌ترین عناصر زیبایی آن به شمار می‌رود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، طراحی این محفظه‌ها کاملا دگرگون شده است. دستگیره مخفی کابینت یکی از بزرگترین تحولات در زمینه طراحی آشپزخانه است. در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین مزایا و معایب این ابزار آشنا کنیم. همچنین در پایان این مقاله انواع دستگیره مخفی کابینت را خواهید شناخت و قادر خواهید بود طراحی مدنظر خود را انتخاب نمایید.

دستگیره مخفی کابینت چیست؟

دستگیره مخفی کابینت نوعی طراحی کابینت است که در آن دستگیره سنتی دیده نمی‌شود. دستگیره‌های قدیمی معمولا به شکل یک میله‌ی خمیده بودند که از ساختار کابینت بیرون زده دیده می‌شدند.  این دستگیره ها توسط دو پیچ به در کابینت متصل می‌شدند. با پیشرفت در طراحی کابینت‌ها، اکنون دستگیره‌هایی وارد بازار شده‌اند که فضای کمتری را اشغال می‌کنند و ظاهر شیک و مدرنی را به آشپزخانه‌تان القا می‌کنند.

انواع دستگیره مخفی کابینت

دستگیره‌های مخفی کابینت  به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه با این دو نوع دستگیره آشنا خواهید شد.

نوع اول: دستگیره مخفی کابینت فیزیکی

در این دسته از دستگیره مخفی کابینت ، دستگیره وجود دارد. طراحی این دستگیره‌ها بر خلاف دستگیره‌های سنتی به گونه‌ای است تا فضایی خارج از در کابینت را اشغال نکنند. دو نوع دستگیره مخفی در این دسته از دستگیره‌ها وجود دارد.

دستگیره‌های ایجاد شده در درب:

این دستگیره‌ها همانطور که از نامشان پیداست پس از اعمال نجاری روی در کابینت شما ایجاد می‌شوند. برای این کار کابینت ساز شما با استفاده از ابزارهای نجاری قسمتی از چوب در کابینت را دچار تغییراتی می‌کند تا دستگیره به وجود بیاید. این روش از نظر اقتصادی صرفه‌ی بیشتری دارد. از معایب استفاده از این دستگیره‌ها می‌توان به احتمال شکستگی بالا اشاره کرد.

دستگیره‌های نصب شده روی درب:

نوع دیگری از این دستگیره‌ها، یک پروفیل از پیش طراحی شده است که معمولا بالای در کابینت و گاهی پایین در کابینت نصب می‌شود. استفاده از این دستگیره‌ها باعث افزایش کیفیت دستگیره و به دنبال آن افزایش عمر آن می‌شود. معمولا این دسته از دستگیره ‌ها را به دو نوع h شکل و G شکل تقسیم می‌کنند.

دستگیره مخفی کابینت h شکل

  • دستگیره‌های h شکل: این دستگیره‌ها همانطور که از نامشان پیداست ظاهری شبیه به حرف h در زبان انگلیسی دارند. قسمت پایینی این دستگیره دو طرف در را در بر می‌گیرد و یک زائده عرضی در بالای آن محل قرارگرفتن دست را مشخص می‌کند.
  • دستگیره‌های G شکل: این دستگیره‌ها همانطور که از نامشان پیداست ظاهری شبیه به حرف G در زبان انگلیسی دارند برخلاف دستگیره‌های h شکل، این دستگیره‌ها در کابینت را در بر نمی‌گیرد. بلکه توسط یک زائده‌ی عمودی به وسط در کابینت نفوذ کرده و در بالا یا پایین در نصب می‌شوند.کابینت سازها باید برای نصب این قطعه دقت کافی را به خرج دهند تا احتمال شکستگی در محل ورود میله را به حداقل برسانند.

نوع دوم: دستگیره مخفی مگنتی

این دسته از کابینت‌ها که به در مگنتی یا در آهنربایی نیز معروف هستند، جدیدترین و بروزترین نوع طراحی کابینت را به چشمان شما عرضه می‌کنند. در این کابینت‌ها، هیچ دستگیره‌ای قابل مشاهده نیست و در کابینت یک تکه چوب یکپارچه است که توسط دیواره‌ها کاملا محاصره شده است. برای باز کردن این کابینت‌ها باید کمی در را رو به جلو فشار دهید. با این کار فنر جک آهنربایی کابینت شما آزاد شده و در کابینت از دیواره ها کمی فاصله می‌گیرد. در ادامه می‌توانید برای باز کردن بیشتر از سطوح کناری در کابینت کمک بگیرید. استفاده از این نوع دستگیره بیشتر در کابینت‌های کشویی و ریلی رواج دارد اما می‌توانید از آن برای درهای لولایی نیز استفاده کنید.

برای بستن در کابینت نیز باید همان مراحل را تکرار کنید. یعنی ابتدا در کابینت را به جک نزدیک کنید؛ سپس با اعمال یک فشار کوچک به سمت جلو فنر جک را به حالت قفل برگردانید. معمولا این جک‌ها یک صدای کلیک مانند برای اعلام قفل شدن فنر یا آزاد شدن آن دارند که می‌توانید از آن برای تشخیص قفل بودن یا نبودن در کابینت استفاده کنید. همچنین این جک‌ها دارای ضمانت‌نامه های چند ساله هستند تا در صورت بروز هر مشکلی بتوانید به راحتی آن را تعویض کنید.

استفاده از کدام نوع دستگیره‌‌ها بهتر است؟

همانطور که متوجه شدید دستگیره مخفی کابینت انواعی دارد که هر کدام از آنها مزایا و معایبی دارند. شما می‌توانید از هر یک از این دستگیره‌ها در کابینت‌های مختلف استفاده کنید. مهمترین عوامل در انتخاب دستگیره، سلیقه‌ی شما، کاربرد کابینت، مکان نصب کابینت و بودجه‌ی مدنظر شماست.

سلیقه

ممکن است شما قصد داشته باشید از دستگیره‌های h و G برای تمام کابینت‌هایتان استفاده کنید. شاید هم بخواهید در تمامی کابینت‌ها از دستگیره مگنتی استفاده کنید. این کاملا حق شماست که فضای داخلی منزلتان را به سلیقه‌ی خودتان تنظیم کنید. پیشنهاد ما به شما این است که همه دستگیره‌ها را به شکل یکسان انتخاب نکنید. چرا که اگر این کار را کنید، آشپزخانه‌ای بدون تنوع خواهید داشت. همچنین کابینت‌ساز شما قطعا شما را در انتخاب دستگیره راهنمایی خواهد کرد اما به یاد داشته باشید که حرف آخر حرف مشتری است. با سلیقه‌ی خودتان نحوه‌ی چیدمان کابینت‌ها و نوع دستگیره‌ی آنها را انتخاب کنید.

کاربرد

هر کابینتی ساختاری متناسب با کاربردش دارد. معمولا به شما توصیه می‌شود در کابینت‌هایی که بیشتر استفاده می‌شوند از دستگیره‌هایی با  عمر مفید بالاتر استفاده کنید. چرا که طول عمر دستگیره کابینت شما رابطه‌ی معکوسی با میزان باز و بسته شدن در کابینت شما دارد. یعنی هر چه استفاده از کابینت شما بیشتر باشد و در آن بیشتر باز و بسته شود، استهلاک دستگیره بیشتر است و عمر مفید آن قطعه کاهش می‌یابد. اگر کیفیت قطعه شما به اندازه استاندارد بالا نباشد، خیلی زود مجبور به تعمیر یا تعویض دستگیره یا در حالات بدتر، کل در کابینت خواهید شد.

مکان نصب

محل قرارگیری کابینت، تاثیر زیادی در نوع دستگیره مخفی کابینت و محل نصب آن دارد.برای مثال کابینت‌هایی که روی زمین نصب می‌شوند معمولا دارای دستگیره‌های h و G در بخش بالایی هستند. یا اگر کابینت به سقف متصل باشد، معمولا یا از دستگیره G استفاده می‌شود یا دستگیره داخل در طراحی می‌شود.

بودجه

آخرین عامل تاثیرگذار در انتخاب نوع دستگیره مخفی کابینت به کار رفته در آشپزخانه‌ی شما، بودجه‌ای است که شما قصد دارید خرج کنید. ارزان‌ترین دستگیره مخفی که می‌توانید در نظر داشته باشید، دستگیره‌های کار شده درون در کابینت می‌باشد. در ادامه دستگیره‌های h و G قیمتی تقریبا یکسان با یکدیگر دارند. کابینت سازها با در نظر گرفتن شرایط مختلف از آنها استفاده می‌کنند. هزینه‌بر ترین نوع دستگیره، دستگیره‌های مگنتی یا آهنربایی هستند که نسبت به ظرافت، کیفیت و کارایی خود قیمتی بسیار مناسب دارند. البته برند تجهیزات استفاده شده و بعضا جنس آنها نیز در قیمت آنها تاثیر دارد.

مزایای استفاده از دستگیره مخفی کابینت

استفاده ساده‌تر

استفاده از این دستگیره‌ها بسیار راحت‌تر از دستگیره‌های متصل شده به در می‌باشد. شما می‌توانید با مصرف نیروی کمتری در کابینت خود را باز و بسته کنید.

مدرنیته

این دستگیره‌ها به روزترین نوع طراحی در کابینت‌ها است. استفاده از این دستگیره‌ها علاوه بر زیبایی بی همتایی که به آشپزخانه شما می‌بخشد، جلوه‌ای مدرن به آشپزخانه نیز می‌دهد.

ایمنی

یکی از بهترین ویژگی‌های این دستگیره‌ها ایجاد محیط امن به خصوص برای کودکان شما است. دستگیره‌های سنتی بیشتر از جنس چوب یا فلزات هستند. در صورت بروز حادثه برای یکی از افراد در فضای آشپزخانه و برخورد اندام‌ها به این دستگیره‌ها ممکن است اتفاقات ناگواری رخ بدهد. اما اگر از دستگیره مخفی کابینت استفاده کنید، دیگر این خطر شما را تهدید نمی‌کند. زیرا در صورت برخورد با کابینت‌‌ها، ریسک برخورد با دستگیره‌ها یا گوشه‌های تیز را حذف می‌کنید. البته در نظر داشته باشید این ایمنی در حالت بسته بودن کابینت در نظر گرفته شده است. در حالت باز بودن کابینت تفاوت آنچنانی میان دستگیره‌های سنتی و جدید دیده نمی‌شود.

محافظ کودک

دستگیره‌های سنتی ابزاری جالب برای کودکان به شمار می‌روند. از همین رو به راحتی توسط کودک باز می‌شوند. برای ایمن سازی این کابینت‌ها برای کودکانتان باید از قفل کودک برای در کابینت استفاده کنید. البته یک راه مطمئن‌تر و بهتر هم وجود دارد: از دستگیره مخفی کابینت استفاده کنید. کودکان به دلیل درک ناکاملی که دارند نمی‌توانند بدون دیدن دستگیره اقدام به باز کردن در کابینت نمایند. همچنین باز کردن کابینت‌های دارای در مگنتی نیازمند وارد کردن مقداری نیرو می‌باشد که بیشتر از حد و توان کودکان است.

معایب استفاده از دستگیره مخفی کابینت

هزینه نصب

این کابینت‌ها نسبت به نوع ساده و سنتی هزینه‌ی بیشتری نیاز دارند. البته این هزینه‌ی اضافی صرفا برای لوازم و تجهیزات اضافه‌ای است که به کابینت شما اضافه‌ شده‌اند. اما باید بدانید دستگیره مخفی کابینت به دلیل مزایایی که در بالا به آنها اشاره شد، ارزش این هزینه را دارد.

سختی نظافت

این دستگیره‌ها به دلیل عدم قرارگیری در معرض تماس، به ندرت به گردگیری نیاز پیدا می‌کنند. با این وجود اگر قصد گردگیری آنها را داشته باشید حتما به مشکلاتی برخورد خواهید کرد. کابینت‌های دارای دستگیره h و G به طور معمول با سختی بیشتری تمیز می‌شوند. بنابراین اگر وسواس زیادی برای تمیزی دارید به شما توصیه می‌کنیم از دستگیره‌های مگنتی استفاده کنید.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دستگیره‌های مخفی و سنتی با ما در ارتباط باشید و از خدمات متخصصین ما استفاده نمایید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Call Now Button