اصول نورپردازی در کابینت و کمد دیواری

یکی از مواردی که مورد توجه مهندسین طراحی داخلی قرار گرفته است، اصول نورپردازی در کابینت و کمد می باشد. امروزه، دیگر انواع کابینت و کمد در فضاهای بسته و محصور قرار نمی گیرند. در واقع آنها بخشی از فضای اصلی ساختمان به شمار می آیند. از همین رو، نورپردازی در آشپزخانه با هدف تامین روشنایی مطلوب، جهت پخت و پز و تامین زیبایی ساختمان حائز اهمیت است. در کمدها نیز تامین نور کافی باعث می شود تا کاربری آنها بیش از پیش بهبود یابد. یکی از متدهای نور و روشنایی که بسیار مورد استفاده طراحان داخلی قرار می گیرد، نور مخفی کابینت می باشد. استفاده از تجهیزات مدرن روشنایی باعث می شود تا نور به شکل صحیحی در آشپزخانه به ویژه در قسمت کابینت ها بازتابش شود. همین امر در دلپذیر شدن محیط خانه و ایجاد آرامش کمک شایانی می کند. 

همچنین،نور پردازی در کابینت و کمد دارای متد و روش های گوناگونی است. این تنوع روش در نورپردازی حاصل نگاه ویژه کاربران به این سازه های پرکاربرد می باشد. لذا طراحان داخلی سعی دارند تا با استفاده از تجهیزات نوین نور و روشنایی، جلوه زیباتری به انواع کمد و کابینت بدهند. آنها با تامین نور کافی، ضمن بهبود کارایی این فضاها، از آن به عنوان یک اکسسوری جذاب نیز بهره می گیرند. ناگفته نماند، استفاده از این تجهیزات، دارای ولتاژ پایینی است و بسیار مقرون به صرفه می باشد. این لوازم روشنایی به خوبی قادرند نقاط تاریک و خارج از دید را روشن کرده و بر زیبایی و کاربرد بهتر آنها بیفزایند. خوبی دیگر این چراغ ها روکش دار بودن آنها است که خطر برق گرفتگی و آتش سوزی را به صفر می رسانند. در ادامه به انواع چراغ ها در نور پردازی کمد و کابینت اشاره می کنیم.

 

انواع چراغ ها در اصول نورپردازی در کابینت و کمد

یکی از اصول نور پردازی در کابینت و کمد استفاده از انواع چراغ ها است. یکی از انواع مهم و مختلف این چراغ ها، چراغ زیر کابینتی است. این چراغ ها به خوبی سطح کابینت و قسمت های تیره و سایه دار آشپزخانه را روشن کرده و نور کافی در اختیار اهالی خانه قرار می دهند. خوشبختانه نصب این لامپ ها کار بسیار ساده ای است. نور این چراغ ها را می توان در صوت نیاز کم یا زیاد کرد.  همانطور که اشاره شد، این لامپ ها در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شوند که از جمله آنها می توان به چراغ های دفنی، چراغ های کنجی و ژله ای اشاره کرد. در ادامه برای آشنایی بیشتر مخاطب این صفحه، هر یک از این چراغ ها به صورت مستقل مورد ارزیابی قرار می گیرند.

نورپردازی زیر کابینت

کاربرد چراغ دفنی یا خطی در نورپردازی

استفاده از چراغ دفنی یا چراغ خطی توکار  یکی از روش های نورپردازی داخل کمدمی باشد. در تعریف این محصول کاربردی و جذاب باید گفت؛ چراغ دفنی برای تابش نور از پایین به بالا مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که این چراغ ها در داخل زمین یا بدنه کمد یا کابینت نصب می شوند، به آنها چراغ دفنی نیز می گویند. نحوه نصب این چراغ ها به گونه ای است که فقط محل خروج نور قابل رویت است. مقصود اصلی از این نوع نورپردازی، بزرگنمایی و ساخت جلوه های زیبایی از تابش نور و بزرگ کردن سوژه مورد نظر می باشد.

این چراغ ها باعث بلند به نظر رسیدن انواع کابینت و کمد نیز می شوند. طراحان داخلی از این نوع لامپ ها در مجاورت ستون ها نیز استفاده می کنند. گاه نیز طراحان نور و روشنایی، آن را در کف زمین نصب می کنند تا کاربر بتواند راه رفتن بر روی نور را تجربه کند. خلاقیت هایی که در این زمینه به کار رفته است، تلاش در ایجاد حسی تازه و جذاب دارد که نورافشانی های مدرن را بیش از پیش باشکوه و شاهانه نشان می دهد.

استفاده از چراغ دفنی یکی از اصول نورپردازی در کابینت و کمد

 

چراغ کنجی و کاربرد آن

استفاده از چراغ زیر کابینتی کنج از جمله راحت ترین روش های نورپردازی است. این چراغ ها یکی از شیوه های نوین نورپردازی خطی به شکل نود درجه می باشد. این لامپ ها را به صورت روکار نصب می کنند. چراغ های کنجی دارای بدنه ای آلومینیومی هستند و با دیفیوزر کلیکی فعال می شوند. همین موضوع باعث شده است تا عمر این چراغ ها طولانی شده و ماژول های ال ای دی داخل این لامپ ها از کیفیت خوبی برخوردار باشند. این نوع لامپ ها از مصرف بسیار کمی برخوردار هستند و ولتاژ ورودی آنها تنها دوازده ولت برآورد می شود. خوب است بدانید، رنگ های آفتابی، مهتابی و نور طبیعی؛ سه رنگی هستند که برای این نوع لامپ ها در نظر گرفته اند.  انتخاب هر یک از این سه رنگ، نمای زیبایی به خانه و آشپزخانه شما خواهد داد. ناگفته نماند، طول این چراغ ها می تواند از سه متر نیز تجاوز کند که بنا به خواست و سلیقه مشتری قابل کم یا زیاد شدن می باشد.

نورپردازی را می توان با لامپ های خطی کنجی همراه کرد. این لامپ ها تنها برای فضای کابینت  و کمد مناسب هستند. این لامپ ها را می توان در زیر کابینت های هوایی نصب کرد و آن را نزدیک دیوار قرار داد. این لامپ ها به خوبی سطح کابینت و فضای خالی بین کابینت ها را روشن و پر نور می کنند. یکی از دلایل محبوبیت این نوع لامپ ها سیم کشی آسان آن ها می باشد. در حقیقت این نوع لامپ ها نیازی به شیار زنی بر روی بدنه کابینت ندارند.

چراغ کنجی مخصوص نصب روکار در زیر کابینت

استفاده از نورپردازی در کلوزت روم

یکی از راه های نورپردازی استفاده از چراغ ژله ای است . این چراغ ها از نوین ترین طرح هایی است که توسط مهندسین نور و روشنایی ارائه شده اند. تامین انرژی این نوع لامپ، ایده بسیار جالبی دارد. در حقیقت، در طراحی این چراغ ها سعی شده است تا اصل انرژی های پاک و تجدیدپذیر رعایت شود. همانطور که می دانید، تولید برق کار راحتی نیست و بسیار هزینه بر می باشد. گذشته از انرژی برق، ما انرژی خورشیدی را داریم که در بین دیگر سوخت ها از نظر وفور، بهترین رتبه را داراست. این نوع انرژی به راحتی استحصال می شود و در دسترس همه می باشد. هزینه ای که برای تولید برق خورشیدی صرف می شود، گران نبوده و برای مصرف کننده مقرون به صرفه است.

علاوه براین، انرژی خورشیدی نوعی انرژی پاک نیز محسوب می شود. از این انرژی برای تامین نوعی لامپ که در روشنایی ساختمان ها به کار می رود، استفاده می کنند. چراغ  ژله ای همانطور که از نامش پیداست ساختاری شبیه به ژله دارد. کاربر می تواند آن را به شیشه اتاقش نصب کند تا با نور خورشید شارژ شود. این روزها طراحان نور و روشنایی از این چراغ ها برای نورپردازی در کابینت و کمد کمک می گیرند. در حقیقت هیچ محدودیت مکانی برای استفاده از آنها  وجود ندارد و شما می توانید این لامپ ها را در هر قسمت از خانه نصب نمایید.

سنسور های قابل استفاده برای درب کابینت و کمد

یکی از روش های هوشمند سازی محیط استفاده از سنسورهای مختلف می باشد. این حسگرها با باز شدن درب، به صورت خودکار فعال شده و باعث روشن شدن لامپ داخل کمد یا کابینت می شوند. با بسته شدن درب کمد یا کابینت دوباره چراغ به وضعیت قبلی خود باز می گردد و اتومات خاموش می شود. سنسور کابینت با ولتاژ دوازده ولت کار می کند و توانایی نصب به شکل توکار و دفنی را نیز داراست. این سنسورها به دلیل سایز کوچکی که دارند به خوبی می توانند در بدنه ام دی اف و دیگر سطوح چوبی پنهان شوند.

اصول نورپردازی در کابینت و کمد همیشه با یراق آلات و تجهیزات جذاب و مدرن همراه بوده است.  یکی از این یراق آلات استفاده از سنسور است. سنسورها پس از نصب به ظاهر کابینت آسیبی وارد نمی کنند. طرز کار این حسگرها بدین گونه است که به خوبی قادرند جسمی را که مقابل آنها قرار گرفته است، تشخیص بدهند. از این حسگرها می توان در کمدها و کابینت های سالن های ورزشی، هتل ها، ادارات و موسسات آموزشی نیز استفاده کرد. ضریب ایمنی این محصول بالا بوده و از مصرف برق پایینی نیز برخوردار می باشد. در ادامه به انواع سنسورهای مخصوص کمد و کابینت اشاره می کنیم.

انواع مختلف سنسور کمد و کابینت

یکی از مهمترین اصول نورپردازی در کابینت و کمد استفاده از سنسور می باشد. تنوع این سنسورها در بازارهای مصرفی ایران بسیار خوب گزارش شده است. این سنسورها که در زیر لبه کابینت یا کمد نصب می شوند، کارایی کمد و کابینت را بیش از پیش توسعه می دهند. خوب است بدانید، انتخاب این سنسورها فقط به نوع کارایی آنها مربوط می شود. سنسور حرکتی، حسگر لمسی فنری و سنسور زیر کابینتی از انواع مختلف این سنسورها هستند. ضمن این که شما می توانید از سنسور لمسی پشت آینه، حسگر مخفی لمسی کمد و کابینت و غیره نیز استفاده کنید. خوب است بدانید، عملکرد هر یک از این سنسورها متفاوت ارزیابی شده است.

از جمله موارد نورپردازی، استفاده از حسگرهایی است که می توان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باعث فعال شدن آنها شد. برخی از این حسگرها به گونه ای طراحی شده اند که اصلا نیازی به لمس ندارند. تنها کافی است در برابر چشمی مادون قرمز  بایستید؛ لامپ به صورت اتوماتیک روشن یا خاموش می شود. گاه نیز حسگرها را باید با یک لمس مختصر مجبور به واکنش کرد. در هر دو صورت این حسگرها بسیار ایمن و کم مصرف می باشند.

کاربرد سنسور درب چشمی در نورپردازی

یکی دیگر از راه های هوشمند کردن نورپردازی، استفاده از حسگری به نام سنسور روشنایی هوشمند درب کابینت می باشد. این حسگر از جنس استیل بوده و به صورت روکار نصب می شود. سنسور درب چشمی به صورت مستطیل و یا دایره ای در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. این سنسور ها گاه روی یک پایه نصب می شوند. در واقع این پایه است که روی بدنه کابینت یا کمد کلیپس می شود. گاه نیز می توان این حسگر را درون سوراخی که در بدنه کمد یا کابینت تعبیه می شود، نصب نمود.

برای این کار روی سطح کمد یا کابینت به اندازه قطر سنسور، سوراخی ایجاد می‌کنیم. این کار توسط مته‌های مخصوص انجام می‌شود. دیمری شدن به این معنی است که شما می توانید به صورت نیاز، نور آن را کم یا زیاد کنید. این حسگرها از روشنایی که به آنها برخورد می کند، انرژی می گیرند و هر چه میزان روشنایی و نور بیشتر باشد به همان اندازه نیز لامپها، روشنایی بیشتری ارائه خواهند داد.

جایگاه سنسور حرکتی در نورپردازی کابینت و کمد

یکی از روشهای  روشن شدن چراغ ها استفاده از سنسور حرکت دست است. این حسگر دارای شکل های مختلفی است و اغلب به رنگ مشکی تولید می شود. این حسگر، از سه نقطه چشمی برخوردار بوده و از دو فیش برای اتصال سیم ورودی و خروجی کمک می گیرد. سنسور حرکتی در زیر صفحه کمد یا کابینت قابلیت نصب دارد. نحوه عملکرد آن نیز به گونه ای است که کاربر باید دست خود را در برابر چشمی سنسور قرار داده و آن را حرکت بدهد. سنسور با تشخیص حرکت دست، لامپ را خاموش یا روشن می کند. این شیوه از خاموش و روشن کردن لامپ تاثیر بسیار زیادی در تامین بهداشت افراد خانه یا محل کار داشته و آلودگی کمی را منتقل می کند.

سسنور لمسی تاچ

یکی از اصول نورپردازی کابینت ام دی اف استفاده از سنسور لمسی تاچ کابینتی دیمر دار است. این سنسورها برای نصب به فضای کمی نیاز دارند. تنها کافی است، روی سنسور دست بکشید تا لامپ خاموش یا روشن شود. ایمنی آن قابل قبول بوده و مصرف بسیار کمی دارد. اگر دست خود را روی سنسور نگه دارید، می توانید به اندازه نیازی که دارید نور را کم یا زیاد کنید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Call Now Button